Amsterdam proježděný na kolech

Ahojte! Své předchozí vyprávění z Amsterdamu jsem skončila hned první den v centru města. Náš druhý den jsme začali půjčením kol z našeho ubytování a navigováním přes appku City Maps 2 Go směrem k Rijksmusuem. V Amsterdamu je těch muzeí hodně, ale tohle bylo hodně známé tím, že před ním stával nápis I Amsterdam, u kterého se denně fotily tisíce turistů. Ano, bylo, stával, fotily. Město se tomu rozhodlo učinit přítrž a rozhodlo se nápis opět po nějaké době rotovat. Jako správní turisti a Instagrameři jsme ale fotku s nápisem museli mít, tak jsme později toho dne využili našich kol a pěkně si za ním dojeli.
Já jsem ten den zvolila na kolo hodně stylový outfit, nicméně tu sukni jsem musela vytáhnout, i když počasí bylo všelijaké. Mám ji z Answear a je od Only, hodně příjemný materiál a super délka, mám tyhle midi ráda.
Jinak kola byla super! I když byla hrozně těžká a zdánlivě nemotorná, jakmile jste se rozjeli, pak už to jelo skoro samo. Přehazovačku to v plochém Amstru mělo skoro na nic, ale tak do těch mini kopečků nahoru na most a dolů z mostu se to hodilo. Super byly i ty košíky vepředu na batoh, masivní stojan a dva druhy zámků. Té husté cyklistické dopravy jsme se trochu báli, občas to bylo fakt o fous, zvlášť když nás v cyklopruhu předjížděly skútry nebo nedejbože taková mini vozítka alias městská autíčka. Ale přežili jsme bez úhony a já jsem si to ježdění teda dost užívala. Bez kol bychom toho neviděli rozhodně tolik!
Nesměli jsme vynechat květinové trhy, kde v tomto období byly bohužel už jenom umělé tulipány a všemožné cibulky na vysazení. Jednou se do Holandska musím podívat i na jaře, tulipán je moje nejoblíbenější kytka, tak už jenom proto. V jednom stánku měli i tyhle obří dřeváky, ve kterých Tom trval, že mě vyfotí. Ta fotka má na mém Facebooku nejvíc lajků z celého alba z Amstru :D Pointa je v tom, že mám velké nohy a prej mi ty dřeváky byly malé, haha.

Dále naše kola zamířila směrem k NEMO Science museum, což je vědecké muzeum v budově, která připomíná velkou loď a pod kterou normálně prochází dálnice. Architektonicky sama o sobě zajímavá stavba, vidíte, že nahoře je udělaná i venkovní terasa, kde se dá zadarmo posedět a dát si i jídlo nebo drink v rooftop baru. My s Tomem jsme šli i dovnitř do muzea, podařilo se mi totiž domluvit si volňásky přes kolegyni v Amsterdamu. Abych to uvedla na pravou míru, PPG (firma, kde pracuju) sponzorovalo vznik galerie, která patří k Nemu, a tak máme možnost tam získat volné vstupenky. V brněnské Vidě, ke které mi kolegyně Nemo přirovnávaly, jsem nikdy nebyla, tak jsem si říkala, že to stojí za to se do Nema dostat. A taky že jo!

No a nahoře z terasy vás čeká i krásný výhled na město. Kamarádi tam na nás čekali a i když ten den počasí moc nepřálo, na těch pár hodin vysvitlo sluníčko a jim se dokonce podařilo se mírně připálit :)
Pořádný hlad nás zahnal na něco k snědku. Už od minulého dne jsme měli vyhlídnutý stánek s hranolkami, kterých ve městě najdete nespočet. Nás zaujal Manneken Pis, hlavně tou dlouhou řadou, výběrem omáček (vybrat si ze 24 druhů 2 omáčky byl nadlidský výkon) a taky tím, že sídlí v Amsterdamu a jmenuje se podle sochy čůrajícího chlapečka z Bruselu. Dali jsme si ty největší hranolky - velikost Obelix - a k tomu dvě omáčky. Platili jsme okolo 7€ a najedli jsme se královsky oba. Doporučujeme jejich Manneken Pis omáčku ;)
Další zastávka byla trochu z ruky, úplně opačným směrem než cokoliv jiného, ale díky kolům nám to nevadilo. Aspoň jeden větrný mlýn jsme v Holandsku vidět potřebovali. Do tohoto se sice nedá jít na prohlídku, ale za to u něj funguje super pivnice Brouwerij'Tij. Tam jsme si dali do dvojice platíčko 5 decových piveček na ochutnávku, měl to tam na stole snad každý. I když většina z nich byla pěkně silných, v Holandsku naštěstí existuje tolerance 0,5 promile alkoholu :) Nějak na nás potom padla únava, tak jsme v kavárně vedle dali ještě kafe.
No a potom jsme konečně jeli vstříc nápisu I Amsterdam. Po cestě jsme potkali skupinku Čechů, kteří mířili stejným směrem, tak jsme se potom aspoň navzájem vyfotili. Nápis byl umístěn kousek od obrovského jezera / přehrady, tak jsme se prošli ještě kousek okolo a potom už jeli domů.
Třetí den jsme strávili s Tomem sami, protože kamarádi se rozhodli jet kousek za Amsterdam, do Zaanse Schans, na větrné mlýny. My jsme chtěli spíše pochillovat, takže jsme začali prohlídkou De Hallen. Jedná se o bývalý industriální prostor, který je teď předělaný na velké haly s designérskými obchody, kinem a indoorovým food marketem s různými restauracemi. Nechybí obchod s koly nebo denimová dílna, v rámci které funguje i nějaká škola pro začínající designéry džínových věcí.
Před kinem stojí vozítko se dvěma starými sedačkami, tak to úplně lákalo k vyfocení. Ještě, že jsem měla s sebou dálkový ovladač :) Jinak jsme na místo dorazili hodně brzo, oficiálně všechno otevíralo až v 11 a jídlo nám nakonec udělali až kolem 12. Takže jsme si ještě prošli trhy se vším možným okolo, podařilo se nám koupit známky a napsat pohledy. Posíláte ještě pohledy, když někam jedete?
Odpoledne jsme se ještě stavili na kafe, projeli jsme si spíš zapadlejší uličky a využili super tip od mojí kolegyně. V Amsterdamu totiž existuje několik tzv. hofjes, skrytých dvorků, které spojují prostranství před několika domy. Spousta z nich má tak nenápadný vchod, že o nich turisté moc neví. Nicméně pokud chcete uniknout rušnému centru plnému turistů, tohle je cesta :) Pár tipů najdete třeba tady.
Večer jsme si na chvíli odpočinuli na pokoji a později jsme ještě jeli do centra tramvají, abychom zažili Red Light District v plné parádě. Docela nás překvapilo, že skoro všechny ty holky za červenými závěsy měly v ruce mobil a ani se moc nesnažily tančit a někoho přilákat. Ale očividně to bylo jedno, protože když jsme procházeli okolo kolem desáté večer, spousta závěsů už byla zatažená... No, byli jsme rádi, že jsme viděli i tohle, ale shodli jsme se, že na takové věci už jsme jaksi staří :) A ty holky byly většinou hrozně umělé, achjo.

No a to je konec našeho dobrodružství! Museli jsme vstávat asi o půl 5 v noci, abychom stihli bus na letiště, letadlo nám letělo v 7:20. A tedy musím říct, že to bylo tak tak, ty kontroly byly hrozně zacpané a spousta lidí nerespektovala ani to základní pravidlo, že tekutiny musí být v průhledném sáčku a max. v objemu 1 litr. Jako kdyby letěli poprvé, no nic.

Doufám, že vás moje zápisky a fotky bavily! Plánujete ještě letos nějakou dovolenou? Nás čeká ještě na začátku listopadu Barcelona, na to se taky moc těšíme. Těším se i na vaše komentáře, díky za přečtení článku a mějte se krásně <3