Time management | jak si organizuju čas


Také si občas říkáte, že vůbec nic nestíháte? A je vám záhadou, jak já dokážu chodit do školy, do práce, psát blog, točit videa, věnovat se příteli, občas něco uvařit a upéct, atd.? No, mně nepřijde, že bych byla nějaký expert na organizaci času, ale už se mi několikrát stalo, že se mě lidé zeptali, jak to všechno zvládám. A vy byste to očividně také chtěli vědět, když jste o takový článek projevili na Facebooku zájem. Tak jsem se pořádně zamyslela a dala pro vás dohromady pár následujících bodů. A Hermioniným obracečem času si opravdu nepomáhám, bohužel :)

Diář - středobod organizace času

Tento bod asi nikoho nepřekvapí, diář využívá čím dál tím více lidí, což je dobře. Já diář používám už několik let a zapisuji si do něj snad úplně všechno. Od přednášek a seminářů ve škole přes články na blog až po to, že mám v daný den uklidit. Využívám služeb denního diáře, tzn. mám jednu stránku na jeden den, protože si toho potřebuju zapisovat opravdu hodně. Nicméně týdennímu diáři nelze upřít jednu velkou výhodu - na dvoustránce vidíte celý týden a víte hned, co vás čeká. Proto jsem si na rok 2017 zkusila pořídit tuto formu diáře, a to konkrétně od ACOS. Jednak se mi rozložení jejich diáře moc zamlouvá, a taky jsou to jedny z mých nejoblíbenějších blogerek. Doposud jsem měla ještě speciální deníček na plánování článků na blog, ale příští rok už to díky novému diářu budu moct mít všechno pohromadě.

To-do listy

Kromě plánování v diáři hojně využívám to-do listy. Někdy mi stačí si o víkendu sestavit seznam úkolů na příští týden, někdy si seznam povinností sepisuju každé ráno. Baví mě odškrtávat si splněné úkoly a díky to-do listům mám perfektní přehled o tom, co je opravdu důležité udělat a co ještě naopak pár dní počká. Občas se nacházím v takové krizové situaci, že si na seznam píšu i takové položky jako "oholit nohy", "odepsat tomu a tomu na email" nebo "jít nakoupit, jinak nemáš snídani!".

Plánování článků a videí

Na blog se snažím přidávat článek jednou za 2-3 dny, videa zveřejňuju jednou týdně, vždy ve středu. Je to docela vražedné tempo, proto si všechno připravuju a plánuju dopředu. Většinou ve volné chvíli nafotím najednou několik (desítek) produktů, na které chystám recenze. Ve chvíli, kdy chci článek zveřejnit, už mi tak stačí akorát fotky upravit a sespsat samotnou recenzi. Články se snažím si připravovat dopředu, mám je uložené v konceptech a pak už je přes týden jen zveřejňuju.
Videa natáčím i stříhám převážně o víkendech. Snažím se předtočit si třeba i 4 videa a ta pak už jen stříhám, podle toho, kdy mám jaké video naplánované ke zveřejnění. Video na YouTube nahrávám většinou v pondělí nebo v úterý a přednastavím jeho zveřejnění na středu na ráno. Pak už se celý týden nemusím o nic starat.
Často s sebou nosím sešit nebo blok, kam si zapisuju nápady na články a videa, nebo už si tam rovnou píšu poznámky k obsahu článků a videí. Když mě něco takového napadne, nejsem u počítače, abych si to mohla napsat rovnou do Bloggeru, proto jsem se naučila nosit s sebou papír a tužku a zapisovat si takové věci. Vím, že bych na ně jinak zapomněla.

Škola vs. práce

Od půlky září, kdy jsem nastoupila do navazujícího magisterského studia, mám úplně jiný režim, než na který jsem byla zvyklá víceméně od půlky ledna. Tehdy jsem začínala psát bakalářku a měla jsem školu jen jednou týdně, po státnicích mě zase čekaly hodně dlouhé prázdniny. Můj současný obor je hodně specifický a hlavně časově velmi náročný, dá se říct, že každý týden máme úplně jiný rozvrh. Člověk tak musí být flexibilní a přizpůsobit škole všechno ostatní.
Tady mám obrovskou výhodu v tom, co za práci dělám. Pracuju brigádně na recepci ČSOB Leasingu v Brně a funguju tak, že si zjednodušeně řečeno můžu přijít do práce, kdy chci a na jak dlouho chci. Takže někdy to může být i třikrát týdně, někdy spíše 2× týdně na delší dobu a občas to vyjde tak, že v práci celý týden nejsem. Jsem za tuto práci nesmírně vděčná! Odvažuju se tvrdit, že to je to nejlepší, co se mi mohlo přihodit (samozřejmě mimo to, že mám skvělýho chlapa!). V mé situaci, kdy si vydělávám sama na sebe, nějakou práci zkrátka musím mít. A bez toho, co dělám, bych rozhodně nemohla žít a fungovat tak, jako teď. Moje rada tedy zní - pokud chcete ke škole pracovat, najděte si podobně flexibilní práci, jinak to vážně nepůjde.
Co se týče učení na průběžné testy a zkoušky, tomu věnuju většinou max. 3 dny před termínem. V učení mám další obrovskou výhodu a to, že mám dobrou paměť. Pokud se učím něco, co mě i trochu baví, tak mi stačí párkrát si látku přečíst a zapamatuju si to. S učením jsem nikdy problém neměla, takže i tím, že se mu nemusím věnovat tolik, ušetřím spoustu času.
Když máme zadanou nějakou seminární práci, esej, apod., snažím se vypracovávat ji průběžně a nenechávat to na poslední chvíli. I bakalářku jsem si rozvrhla do cca 3 měsíců a díky tomu jsem věděla, že mám čas a nemusím nad tím sedět celé dny. O bakalářce a učení na státnice ale chystám samostatné video, pokud o něj projevíte zájem :)

A kdy stíháš číst, vařit, péct a chodit po kavárnách?!

Tak tedy - číst stíhám většinou jen po cestě z/do školy/práce v MHD, v autobuse z/do Brna nebo ve vaně. Někdy zkrátka knížku přečtu během týdne, někdy mi to trvá měsíc.
Vařím skoro každý den, baví mě to a rozhodně to neberu jako povinnost. Preferuju navařit si toho více, abych třeba měla oběd i na druhý den. Když jsem přes oběd ve škole, tak chodím do menzy, tím si ušetřím čas. Snídani bych si nikdy neodepřela, a tak i když ráno nestíhám, raději se najím a vynechám makeup. Jídlo mám zkrátka moc ráda a rozhodně se v něm neodbývám. Co se týče pečení, na to mám čas jenom o víkendu, ale peču jen když na to mám náladu. Rozhodně to není tak, že bychom museli každý víkend mít něco napečeného ke kávičce. Můj chlap to po mě nevyžaduje, moc dobře ví, že když už něco upeču, tak to stojí za to :)
No a po kavárnách chodím, když se chci vidět s kamarády nebo když si chceme s Tomem dát randíčko. Nejsem typický kavárenský povaleč, abych tam vysedávala hodiny, ale pokud mám např. pauzu mezi hodinami ve škole, ráda si na kávu zajdu. 
Uznávám, že uklízení často odsouvám do pozadí na úkor všech těchto aktivit. To je věc, ve které bych se ještě chtěla zlepšit. Ne že bychom neměli doma uklizeno, žádná prasátka rozhodně nejsme, jen je to činnost, kterou dělám až úplně naposledy. A také rozhodně nemám čas na další koníčky, nechodím nikam sportovat apod. Většinu volného času mi zabírá blog, ale určitě si na to nestěžuju, právě naopak!

Relax - klíčový prvek time managementu

No a jak se z toho všeho zvládám nezbláznit? Nezapomínám relaxovat! Stává se mi, že po pár natřískaných dnech, kdy ráno vyjdu z domu a večer se vracím unavená domů, už na sobě cítím, že takto to dál nejde. V té chvíli naprosto vypínám mysl a udělám si čas pro sebe, čas na relax. Mám ráda horkou vanu, kde si často čtu nějakou knížku nebo u toho koukám na videa na YouTube. Další formou relaxu je pro mě extra pečující rutina pro mé tělo a pleť. Dám si pořádnou práci s vyčištěním pleti, aplikuju si masku, pleť pořádně zhydratuju, namažu si i celé tělo a ještě si třeba nalakuju nehty. Večer, když jdu spát, cítím takovou tu příjemnou únavu a vím, že ráno se vzbudím posilněná novou energií a zase budu mít chuť a pevnou vůli žít svůj život a užívat si ho se vším všudy. A když už jsme u toho spánku, tak o ten se také rozhodně neochuzuju. Potřebuju minimálně 8 hodin spánku, ale těch 9 hodin je pro mě ideál. Většinou chodím spát kolem 11 a vstávám v 8, takto mi to naprosto vyhovuje.

Doufám, že vám tento můj článek k něčemu byl. Snad jste se inspirovali mým stylem života a mými tipy, jak si lépe organizovat svůj čas. Nevím, jestli z toho, co jsem napsala, vzešel vyloženě nějaký recept na efektivní time management, ale snad jste si z toho odnesli nějakou motivaci. Budu moc ráda, když mi v komentářích dáte vědět, co a jak děláte vy pro to, abyste všechny své aktivity v pohodě stíhali. Můžeme se navzájem podpořit a předat si další tipy pro organizaci času :)

14 komentářů

  1. Fantastický článok. Ja som tak trošku fanatik na tieto veci, takže si ma témou článku naozaj potešila. Vždy sa veľmi rada inšpirujem time managementom aj od niekoho iného :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně jsi to celé shrnula :) Já jsem ten typ člověka, co potřebuje mít takhle natřískaný režim, abych se vyburcovala něco dělat. Loňský rok jsem trávila na brigádě ke škole tak 3 dny v týdnu, o zkouškovém 4, a poprvé za celé studium jsem udělala všechny zkoušky na poprvé :-D. Ono všechno jde, když se chce. Na čtení mám taky vymezené cesty vlakem, bez dobrého jídla by to nešlo, relax v podobě seriálů a procházek si také nemůžu odpustit, víkendy věnuji celé příteli. Jen se musím naučit dělat věci s předstihem, pořád je dost času, až najednou nestíhám :D Ale není nad ten pocit, kdy si jdeš lehnout unavená a s pocitem, co člověk dokáže za den stihnout :-)

    OdpovědětVymazat
  3. super napísané, páči sa mi, ako si všetko podrobne rozpracovala :) musím povedať, že som v tomto na tom podobne ako ty, lebo aj ja rada plánujem a vo veciach si uchovávam poriadok... diár a to-do list je samozrejmosť ;)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat
  4. Skvelé zhrnutie, fungujem nejako podobne, len musím do toho zakomponovať aj blog, čo sa mi posledné mesiace nedarilo. Bez diára som ako bez ruky, alebo skôr asi bez hlavy, čo nie je v ňom, na to zabudnem ... fakt tam mám asi všetko :)

    SIMONA | LIVEINFOXWORLD.BLOGSPOT.COM

    OdpovědětVymazat
  5. Aničko naprosto skvělý článek!!!! Takové články nejvíc miluju a úplně se v tom vyžívám, ikdyž já jsem docela chaotik a furt něco nestíhám. :D Ale jinak to mám hodně podobně jako ty. Až na to, že snídaně absolutně nestíhám, protože se vždycky zapomenu v koupelně. :D Jinak TO DO listy si píšu stále, jak v práci tak doma a na všechno. Pomáhá mi to si utřídit myšlenky a ujasnit si co mám všechno splnit. Jinak o video o bakalářce mám neskutečný zájem, třeba se dozvím nějakou spešl radu, co tobě pomáhalo a mohlo by pomoct i mě. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ani, super článek a děkuji za inspiraci. Hned mě napadlo, jak zefektivnit moje plánování článků. ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Moc hezký článek! :) Miluju plánování! ❤️

    www.bykaroulin.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. V tomhle článku jsi vystihla spoustu velkých i drobných pravd, celou dobu jsem přikyvovala. :) Na diáře nedám dopustit už od střední, co v něm nemám - neudělám. A to do listy jsou jako droga. Kolikrát si tam zapisuju i největší blbinku, klidně už i splněnou, jen abych ji mohla hned odškrtnout. :-D Miluju to odškrtávání!
    Máš skvělou práci, co se týká organizování. Já mám naopak pracovní dobu velice pevnou, i když jen krátký úvazek (5h týdně). Takže zase málo peněz... ale pro mě má větší hodnotu, že je to aspoň trošku k oboru, takže nějaká pidipraxe do začátku. Achjo, všecko má něco a na malém městě jsou ty možnosti holt slabší. :)
    A velký palec nahoru za připomenutí odpočinku. Děsí mě, kolik lidí plánuje, začne zvládat... a zapomenou doplňovat palivo. Na jídlo, spánek a své introvertní chvilky si nedám sáhnout!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že jsem se ti trefila do vkusu. To máme vážně dost podobně, taky si tam ráda zapíšu klidně už i splněnou blbinku nebo tak napůl splněnou, abych si ji mohla hned odškrtnout :D
      S tou prací to je boj, já jsem za tu svou ke studiu moc ráda. S tím maloměstem tě naprosto chápu, sama pocházím z města o 30 tisících obyvatel a o práci tam rozhodně nouze je. Jsem ráda, že jsem začala studovat v Brně a natolik se mi tu líbí, že tu chci pracovat a žít :)
      Ano, s tím odpočinkem máš pravdu. Ono to není jen o tom umět plánovat a zvládat to, ale taky vědět, kdy máš dost a potřebuješ vypnout a načerpat další síly.
      Opravdu moc děkuji za tvůj komentář, potěšil mě!

      Vymazat
  9. Koukám, že to máme podobně. :) Diář je základ, k tomu nalepovací papírky, kam si píšu seznamy, co ten den udělat nebo nakoupit, když se mi toho sejde více. Souběžně mám další dlouhodobější seznam ještě v poznámkách na počítači. Jen tipy na články mám sepsané přímo v konceptech blogu. Docela ti závidím těch 9 hodin spánku, já jsem přes týden ráda za 7, max 7,5.

    OdpovědětVymazat
  10. Já si pamatuji že jsem školu zvládla jen díky: http://www.vsprace.cz/seminarni-prace jinak vůbec nevím, co bych si počala :D

    OdpovědětVymazat
  11. Tak za tenhle článek ti moc děkuji. Mě dělá opravdu veliký problém srovnat si čas při práci z domu. Živím se jako copywriterka, v podstatě dělám tohle a teda od té doby co nechodím pevné do zaměstnání, tak mi můj time management vůbec ale vůbec nevychází. Přijde mi, že nejvíc času mi zabere prokrastinace :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec není zač, jsem ráda, že ti třeba aspoň trochu pomohl. Věřím, že při práci z domu je ten time management hodně náročný. Kdybych měla pracovat z domu, také s tím mám určitě problém... Tak přeju pevné nervy a ať se ta tvá prokrastinace zlepšuje :)

      Vymazat

Děkuju moc za každý komentář :)